Preaload Image
  • Bek Kaya posted an update 2 years ago

    با این توضیحات، باید گفت بهترین زمان برای استعدادیابی کودکان بازه‌ی ۳ تا ۶ سالگی خواهد بود. برای این‌که دریافت آموزش سبب می‌شود ذهن کودک عزیزتان آن بکر بودن را از دست بدهد. پس در این مسیر هوارد گاردنر 8 نوع هوش را معرفی می کند که هوش IQ در دسته هوش منطقی و ریاضی قرار می گیرد، پس در این جا قابل لمس است که لزوما بالا بودن یا پائین بودن نمره IQ تضمین کننده آینده افراد نیست.

    با توجه به هوش ها و استعداد های هشت گانه ذکر شده که توسط هوارد گاردنر بیان شده، ما می‌توانیم به شناسایی هوش و استعداد فرزندان خود اقدام کنیم. تست استعدادیابی نوجوان باید توجه کنیم که این استعدادها تنها توسط یک پرسشنامه و در زمان کوتاه به صورت کامل و بی نقص نخواهد بود و باید همراه با صبر و حوصله و همراه با کار عملی و قرار گرفتن در محیط مناسب و انجام تست های عملی انجام پذیرد. یکی از تفاوتهای عمده جانسون اوکانر با هوارد گاردنر این هست که متاسفانه آقای اوکانر استعدادیابی را برای بزرگسالان در زمینه استعدایابی شغلی به کار بردند. درحالی که هوارد گاردنر از پیش دبستانی و مدرسه کار استعدایابی کودکان را شروع کرده است. در ادامه درباره دو فرد تاثیر گذار در استعدادیابی بر می خوریم، جانسون اوکانر استعدادیابی شغلی در بزرگسالان و هوارد گاردنر استعدادیابی کودکان را مطرح کردند. یک جامعه مدرن و ایده ال، اهمیت سنجش هوش را درک می کند و برنامه های غربال گری پیشرفته ای را طراحی می کند تا کودکان جامعه از همان ابتدا مورد آزمایش قرار بگیرند و با توجه به نمره آی کیو و میزان توانایی هایشان، در برنامه های مختلف آموزشی و پرورشی رشد کنند.

    تئوری جانسون اوکانر این بود که هرکسی کاری را انجام دهد که عاشقانه آن را دوست دارد. او با مدیران بالا دستی جنران موتورز وارد مذاکره شدند و آن را مجاب کردند که کارمندان در جایگاهی به کار گرفته شوند که احساس بهتری دارند و آدم های موثرتری هستند پس در نتیجه محیط کار پویاتری خواهند داشت که نتیجه آن خروجی بهتر و بیشتری در مجموعه جنرال موتورز خواهد بود.. اول اینکه جانسون اوکانر خیلی قبل تر از گاردنر مساله استعدادیابی را مطرح نمود و اعلام کرد که من قربانی استعدادیابی نشدن بودم و خودش رو قربانی استعداد یابی نشدن می دانست و می گفت اگر من کودک بودم و استعدادیابی می شدم، قطعا زندگی دیگه ای رو تجربه می کردم.

    سن استعدادیابی در کودکان بین 3 تا 6 سالگی ایده آل ترین زمان استعدادیابی کودکان است البته بایستی توجه داشت که کودکان تا این سنین آموزش مستقیمی مثل موسیقی یا نقاشی دریافت نکرده باشند و ذهن آن ها برای دریافت اطلاعات جدید تازه و بکر باشد. اما در روی دیگر سکه می توان به این استعداد توجه نکرد و کودک را در چارچوب های ثابت و از پیش تعیین شده ای حرکت دهیم و انتخاب زمینه ی تخصصی اش را به شانس یا اجبار بسپاریم. نتیجه آن است که به وفور می بینیم افراد در جایگاه درست خود قرار ندارند و زمینه کاری شان با تحصیلات شان هیچ گونه سنخیتی ندارد، یا هیچ علاقه ای به فعالیتی که انجام می دهند ندارند و در نتیجه کمترین راندمان را دارند و از این طریق کارایی و اثربخشی جامعه را نیز تحت الشعاع قرار میدهند. در این شیوه ضمن این که فرد از لحظات اش لذت می برد، با رغبت فعالیت ها را انجام میدهد و آینده درخشانی در این حوزه خواهد داشت، جامعه نیز شانس زیادی برای برخورداری از هنر وی دارد.

    مثلا استعداد تجسم فضایی و درک ساختار ها معادل گروه بصری فضایی، سیلوگرام معادل هوش کلامی و زبانی و استعداد استدلال تحلیل اعداد باز معادل هوش منطقی و ریاضی است. اگر بخوایم نام ببریم هوشهای 8 گانه رو ، اول من این رو توضیح بدم که گارنر، پس از پژوهش تحقیق فراوانی که انجام داد و رفتارهای کودک رو در فضاهای مختلف بررسی کرد به این نتیجه رسید که مغز هر انسان قابلیتهای بی شماری برای یادگیری داره. وقتی مسائل مختلف به کودکان آموزش داده می شود، پیدا کردن هوش ابتدایی او در فرآیند استعدادیابی سخت می شود. خب شاید یک ذره بعید بیاد که ما فرزند 3 سالمون رو بخواهیم استعداد یابی بکنیم.

    برای مثال والد آگاه بعد از متوجه شدن این که فرزندش مداوم استرس دارد و برای بیرون از خانه رفتن بارها شرایط را کنترل و مورد بررسی قرار میدهد، این موضوع رو با مشاور مطرح میکند و در خواست کمک می کند. پرورش و توسعه استعدادهای فرزندان باعث پیشرفت سریع‌تر و موفقیت بیشتر آن‌ها می‌شود. یکی از سخت‌ترین مسائل در زمینه‌ی پرورش و یافتن استعداد کودک، دانستن زمان دقیق دست کشیدن از چیزها است؛ زیرا براخی کارها برای فرزندتان سخت است یا او از آن لذتی نمی‌برد. کودکانی که طرز تفکر پرورش‌یافته‌ای دارند، بیشتر اهل خطر کردن و تجربه‌ی اتفاقات تازه هستند. بنابراین این دسته از خردسالان آغوشی بازتری نسبت به یک چیز جدید یا چیزهایی که حس علاقه‌مندی نسبت به آن‌ها دارند، خواهند داشت. شغل های مناسب این کودکان شامل معلمی، مشاور مدرسه، مشاور خانواده، روانشناس، مدیر روابط عمومی، مددکاری و فروشندگی می‌باشد.

    استعداد یابی کمک می کنه به شکوفایی و بالفعل شدن هرچه بیشتر این استعدادها و تبدیل اونها به مهارت فوق العاده ای که احساس خشنودی و رضایت مندی و کار آمدی رو در فرد ایجاد می کند و در پی آن؛ و در ادامه پس از ایجاد این احساس خوشایند در فرد این احساس به جامعه نیز انتقال پیدا می کند. زمانی که در یک حوزه استعداد دارید پس از مدتی فعالیت به تدریج دست به خلاقیت می زنید و مرزهای دانش در آن زمینه را گسترش می دهید. خلاقیت باعث می شود شیوه های جدیدی و مدل های نوینی در آن کار ابداع کنید به تدریج حتی صاحب سبک شوید.

    در این مقاله قصد داریم تا به معرفی موسسه فرزندان برتر به عنوان یکی از بهترین مراکز استعدادیابی کودکان در تهران بپردازیم. کلینیک استعدادیابی کودکان نابغه پروران آینده جهت استعدادیابی و پرورش هوش کودکان 4 تا 14 سال می باشد . در این کلینیک 5 تست استاندارد ازکودک گرفته خواهد شد و نقاط ضعف برطرف و نقاط قوت و مهارتهای کودک از طریق 12 نوع کلاس تخصصی ارتقاء داده خواهد شد. همچنین شخصیت کودک بررسی و فرزند پروری مناسب به والدین آموزش داده خواهد شد و محدوده شغلی متناسب با وضعیت استعداد ، هوش و شخصیت کودک پیشنهاد می گردد. در این مطلب علاوه‌بر توضیح اهمیت استعدادیابی کودکان، به روش‌هایی در این زمینه نیز اشاره شد. با استفاده از آن‌ها می‌توانید کمک کنید که فرزندتان در زندگی زودتر به موفقیت برسد.

    این برنامه رو در طول اوقات تحصیل و همینطور اوقات فراغت کودک برنامه ریزی بکنم که به بهترین شکل عملکرد داشته باشد. زیرا وقتی من فرزندم استعداد یابی میشه زبان من، جسم من، جان من حتی دارایی های نقدی من به هرز نمیره، آزمون و خطای کمتری انجام می دهم و با صرف انرژی کمتر و زمان کوتاهتر به نتیجه و دستاورد بیشتر و بسیار بسیار بالاتری خواهم رسید. کودک سه ساله که وارد مرکز استعداد یابی میشه حداقل یکسال برای تجربه کردن، آموختن و جنبه های مختلف محیط اطراف را دیدن، شنیدن و با حواس مختلف پنجگانه تجربه کردن در کنار مجموعه هست. با طراح پرسش هایی بدین منوال که کودک 3 ساله جهان بینی خاصی ندارد چطور ممکن است او بتواند درباره استعدادهای شخصی در خودآگاهش به شما اطلاعاتی ارائه دهد. قطعا استعدادیابی با یک پرسش نامه و فرآیند های چند ساعته و جست و گریخته روزانه قابل شناسایی نیست.

    میزان خطا بالا چون کودکان در تصمیم گیری های خود ثبات ندارند و در لحظه امکان دارد نظرشان تغییر کند. اگر کودک شما در ورزش کردن مانند بازی با توپ یا انجام حرکات موزون و هماهنگ مانند ژیمناستیک و حرکات تعادلی و یا ابراز احساسات با حرکات بدن و تقلید حرکات دیگران خوب عمل می‌کند، نشان دهنده قوی بودن هوش حرکتی جسمی او می‌باشد. بلکه نوع استفاده ما از این نظریه مشخص می کند که اجرای این نظریه تأثیرات مثبت دارد یا خیر.

    البته استعداد یابی کودکان، کاری زمان بر است و در سنین پایین باید با حوصله و صبر انجام شود و با پر کردن یک پرسشنامه، نمی‌توان به نتیجه درستی دست یافت. بسیاری از مدارس و آموزشگاه ها و همینطور مهد کودک ها یا پیش دبستانی ها، طبق نظریه ی هوارد گاردنر فعالیت شان را شروع کرده اند، بسیاری در تعلیم و تربیت مورد پذیرش افراد در سیستم های آموزشی است. باتوجه به همه جانبه بودن و از سنین کودکی قابلیت اجرا بودن آن دست افراد در استعدادیابی ها را می دهد و پتانسیل فعالیت ها رو خیلی گسترده تر می کنه و آیتم هایی که میشه براش تعریف کرد و فضاها و مکانهایی که میشه برای استعداد یابی تعریف کرد؛ خیلی گسترده هست. بنابراین خیلی شبیه هستند اما تفاوت عمده نظریه هوارد گاردنر و جانسون اوکانر در استعدادیابی (شغلی) بزرگسالان و استعدادیابی در کودکان است.

    زمانی که افراد در حال استفاده از استعداد خودشان هستند به طور طبیعی احساس خوبی را تجربه میکنند، همین احساس خوب منجر می شود تا حتی متوجه گذر زمان نشوند. تمامی محتویات سایت برای کمک به مادران گرامی تهیه شده است و کپی برداری از آن ها برای کمک به انتخاب بهتر مادران اکیدا توصیه می شود. به جرات می توان گفت که ذهن انسان، مرموزترین و پیچیده ترین مقوله جهان اطراف ماست و هر چقدر دانشمندان کشف های تازه در این زمینه انجام می دهند، به همان میزان بر معما های ذهن افزوده می گردد.

    در‌واقع برخی تحقیقات نشان می‌دهند ذهن کودکان تا اواسط دوران مدرسه، به اندازه‌ی کافی توسعه نخواهد یافت تا بتوانند به‌درستی درباره‌ی آینده فکر کنند. پس تا زمانی که فرزندتان نقطه‌ی قوت خودش را پیدا می‌کند، سعی کنید او را با کمال آرامش به سمت فعالیت‌های مختلف سوق دهید تا دلبستگی خودش را پیدا نماید. به‌همین دلیل تمایل دارید آن‌ها را به سمت رشته و شغلی که خودمان دوست دارید، هدایت نمایید. در گذشته فعالیت های محدودی برای کودکان مانند کلاس های کلاسیک ورزشی و یا موسیقی وجود داشت امروزه با پیشرفت علم فعالیت های متنوعی مانند یوگا کودکان، روباتیک و … وجود دارد. شاید شما نیز علاقه داشته باشید کودک شما در یکی از این رشته ها فعالیت کند اما این امر نباید اجبار باشد.

    پس خوشا بحال کودکی که در سن 3 یا 4 سالگی استعدادیابی میشه و مسیر براش مشخص می شود و خوشا بحال خانواده ای که این فضا رو برای کودکشون فراهم می کنند که فرزندشون از همون ابتدای کودکی در مسیر درست و میانبر قرار بگیرد. چون ما اصلاً نیازی به اون تجارب نداریم، ما نیازی نداریم که فرزند ما در مکان های مختف تجربه های مختلف رو کسب کرده باشه؛ تازه شروع یک فرآیند و یک پروسه ای قرار اتفاق بیفته که در طول این مسیر حداقل یک ساله ما استعداد کودک که به شکل ذاتی به دنیا اومده رو پیداش خواهیم کرد. جانسون اوکانر اولین شخصی بود که دید افرادی که در شرکت جنرال موتورز کار می کنند بسیار خسته و ناخوشحال سر کار خود حاضر می شوند، او دلیل این امر را با پاسخ “عدم رضایت از کار، عدم استعداد در کار مربوطه و …” دریافت کرد. خدمات موسسه در زمینه خلاقیت و کارآفرینی و استعدادیابی و پرورش نبوغ کودک و نوجوان برای کلیه سنین در رده بندی کودکان ، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان می باشد.